Hirdetés
Utánpótlás

A Soproni Darazsak Sportakadémia legeredményesebb évét zárja – interjú Czukorné Hollós Annával



:

:

Fotó: Tóth Zsombor / Sopron Basket

Hirdetés

A 2021-es esztendő végéhez érkezünk. Bár az aktuális sportszezonnak éppen a kellős közepén járunk, de ezek a napok mégis egy kicsit lehetőséget kínálnak arra, hogy mérleget vonjunk a hátunk mögött hagyott évben elvégzett munkáról. A Soproni Darazsak Sportakadémia 2021-es évét Czukorné Hollós Anna, szakmai igazgatóval tekintettük át.

Mielőtt belevágnánk a bővebb évértékelésbe, röviden, ha az iskolai osztályzatok rendszerében kellene értékelned, akkor milyen érdemjegyet adnál a 2021-es munkátokra?

Ha a teljes spektrumunkat nézzük, akkor ötöst. Természetesen azzal a kitétellel, hogy ez nem azt jeleneti, hogy hátra dőlünk. Folyamatosan törekedni kell arra, hogy jobbak és jobbak legyünk.

Milyen célokat fogalmaztatok meg 2021-re?

A terveink úgy néztek ki, hogy a játékosállományt tekintve minőségi növekedést, a sportszakemberi állományt tekintve pedig létszámbővítést tűztünk ki célul. Mindenképpen azt szerettük volna, hogy a játékosaink egyénileg fejlődjenek és a kiemelt tehetségeinket még precízebben, pontosabban képezzük. Legyenek olyan játékosaink, akiket a Sopron Basket szakmai stábja kiválaszt a következő szezon csapatába.
Fontos feladatként határoztuk meg az év elején a sportakadémiai dokumentáció pontosítását. A beszerzett sportakadémiai eszközök – ezek fejlesztő, teljesítmény diagnosztikai, monitoring rendszerek – elsajátítását, beépítését a mindennapi munkába.

A preakadémiai rendszer véglegesítése szintén a céljaink között szerepelt. Erre a Covid okozta létszámcsökkenés megállítása, visszafordítása miatt is szükség van. Törekvésünk a preakadémiai rendszerrel, hogy a saját klubunkon, közvetlen környezetünkön túl a régiónkban is szeretnénk elkezdeni dolgozni. Amolyan küldetésként a megszerzett szakmai, módszertani tapasztalatainkat továbbadnánk. Röviden így tudnám összefoglalni a célokat.

A játékosállomány és a sportszakemberi gárda bővítésével kezdted. Elérte a Soproni Darazsak Sportakadémia ezeken a területeken a tervezett létszámot és szintet?

Két év után nem tartunk ott, de szerintem nem is tarthatunk ott, hogy elértük volna a teljes létszámot a játékosoknál, illetve az edzőknél, sportszakembereknél. Ahogy a működésünket fejlesztjük és emeljük a szintet, akkor fogom tudni erre azt válaszolni, hogy mind mennyiségben, mind minőségben játékosaink, sportszakembereink a kiemelkedő szinten vannak. Ehhez még egy-két évre biztosan szükség van.

Az egyik legnehezebb téma a pályán elért számszerű eredmények. Mennyire lehet a munkát a győzelmekben, érmekben értékelni?

Az egy komoly és összetett kérdés, hogy egy sportakadémia produktivitása miről szól. Van egyfajta elvárás, hogy egy sportakadémiának csapatszinten kellenek eredmények. Elsősorban viszont az egyénre szabott tehetséggondozás a feladat, hogy a felnőtt válogatottba, nemzetközi szintű klubjainkba, valamint NB I A csoportos játékosokat neveljünk. Minden ilyen szempontot figyelembe véve ezt az évet, amibe beletartozik a 2020/2021-es szezon zárása, a nyári válogatott programok és a most hátunk mögött hagyott ősz is, a Soproni Darazsak Sportakadémia legeredményesebb időszakának értékelem.

Nem a csapateredményeket sorolnám fel, hanem az egyéni sikereket. Van egy felnőtt válogatottunk, Varga Alíz, aki az Európa-bajnoki selejtező-sorozatban is pályára lépett. Az Universiade válogatottba Varga Sára kapott meghívót. Hat játékosunk szerepelt FIBA-Challenger tornán a nyár folyamán, egy játékosunk az U19-es világbajnokságon. Hat játékosuk tagja az Euroligás csapat, a Sopron Basket keretének. Hárman állandó tagként, hárman egész ősszel fontos kiegészítő szerepben voltak. Ők jelenleg flexibilisen vannak a felnőttben és az akadémián. A sportakadémiánk 11 olyan játékossal rendelkezik, akik rendszeresen előkészítő válogatott táborokba járnak, az MKOSz képző, kiválasztó programjában vesznek részt.

Ezzel kanyarodnék rá az eredményekre. Az előbb felsorolt játékosaink többed magukkal a sportakadémián dolgozó társaikkal a tavaszi döntőkben a legjobbjukat mutatták. Adott pillanatban téthelyzetben azt, ami bennük van, ki tudták hozni magukból. Ennek lettek csapatban eredményei. Született egy U14-es bajnoki címünk és U16-ban bronzérmünk. Ezen felül van egy U20-as FIBA-Challenger MVP elismerésünk Varga Alíz személyében. Azzal a csapattal Alíz mellett Varga Sára szintén aranyérmet szerzett. Az U16-os válogatott FIBA-Challenger tornáján ketten szereztek bronzérmet. Varga Alíz és Varga Sára tavasszal felnőtt bajnoki címet, Magyar Kupát és az Euroligában 4. helyezést ért el, jelentős játékpercet kiharcolva maguknak a mérkőzéseken.

Nagyon büszke vagyok erre az évre! Ezt nehéz lesz túlszárnyalni vagy akár megismételni, de természetesen azon fogunk dolgozni, hogy sikerüljön.

Fotó: Pados Noel / Sopron Basket

Amikor az eredményekről és az év tapasztalatairól beszéltünk az interjú előtt, többször hangsúlyoztad nekem, hogy elsősorban az egyénre szabott tehetséggondozás a feladat. Nálatok a tehetség-csoport menedzselése hogy néz ki jelenleg?

A tehetség-csoportot is differenciáltuk. Vannak a kiemelt tehetségek, jelenleg 13 fő. Ők azok, akik a Sopron Basket csapatában szerepelnek, illetve korosztályos válogatottak vagy arra aspiránsok. Mellettük 19 normál tehetség-csoportossal és 9 felzárkóztató tehetség-csoportossal dolgozunk. Ők általában a kívülről beiskolázott játékosok, akiket tehetség jelöltnek tekintünk, viszont az esetükben vannak magukkal hozott deficitek, amiknek az eltüntetésén dolgozunk. Esetükben a cél, hogy minél gyorsabban ezek a hiányosságok eltűnjenek és utána tudjuk fejleszteni őket, mint tehetség-csoportos játékosok.

Ami ebben az évben plusz adott a tehetség-gondozásnak, az a Czirják Szilvia, Cserny Réka és a sportszakembereink által kidolgozott mérőrendszer. Ez arra ad lehetőséget, hogy teljesen egyénre szabottan foglalkozzunk a játékosok fejlődés-követésével. Ami a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a csapatsporton belül gyakorlatilag egyéni sportolókról beszélünk. A mérőrendszerünkön keresztül nagyon részletes fejlesztési tervet dolgozunk ki a játékosainknak. Abszolút egyénként kezeljük a tehetség-csoportunk tagjait. Egyéni például a terhelés/pihenés tervezés, de sok minden más is egyéni szintre van lebontva.

A kívülről beiskolázott játékosoknál magukkal hozott deficiteket említettél. Ez tette szükségessé a preakadémiai rendszer kiépítésének elkezdését?

A sportakadémia bekerülési szintjét szükséges magasan meghatározni, mert ahogy az előzőekben elmondtam, magas szintre kell fejleszteni a játékosokat. Erre 3-5 évünk van a normál sportakadémiai rendszerben. Ha olyan játékosok érkeznek, akiken ugyan látjuk a tehetség-jegyeket, de nagy a lemaradásuk, akkor, ha beiskolázzuk, minimum egy, de inkább két év eltelik ahhoz, hogy az elvárt szintet elérjék. Innen jönnek a problémák, hogy túl kevés az idő a maximális képzésre, miközben láthatóak olyan területek, amiket már nem is lehet korrigálni. A kosárlabda játékossá képzés 7-8 éves korban indul és meghatározott időszakokban meghatározott képességeket kell fejleszteni. Van, amit be lehet pótolni és van, amit már nem.

A legfontosabb cél, hogy adjuk meg az országban lévő fiatal sportolóknak, hogy a tehetségüket 100%-ban ki tudják bontakoztatni. Ehhez az alapképzettséget kell olyan szintre felhozni, hogy onnan könnyebben beintegrálódjanak a sportakadémiai rendszerbe. Az elvárások ne legyenek számukra elérhetetlenek. Nagyon egyszerűen fogalmazva, az idén elindított preakadémiai projektnek – ami a következő évtől fog aktívan működni – az a lényege, hogy bármilyen kistelepülésről is érkezzen valaki, ahol van kosárlabda oktatás, ott megkaphassa azt a képzést a szakmai instrukcióink alapján, hogy belőle is válhasson akár Sopron Basket Euroligás játékos vagy jó színvonalú magyar NB1-es kosárlabdázó.

Én laikusként ebben a legnagyobb kihívásnak a minőség-ellenőrzést látom.

Mi ezt a feladatot már két évvel ezelőtt láttuk, tudtuk. Éppen ezért tartott ez ilyen sokáig. A szellemi tőkét összeraktuk az elmúlt 25 év tapasztalata alapján. Hiszen mi ezt azóta építjük. Pontosan tudjuk, hogy vannak lyukas korosztályok mennyiségben és minőségben, kitapasztaltuk, hogy ezeket hogyan tudjuk áthidalni. Nyilván ezt össze kellett foglalni egy olyan anyagban, ami segítséget ad azoknak a műhelyeknek, akik ambiciózusok, szeretnének ezen program mellé állni. Elkötelezettek, hogy olyan alapokat adjanak, amivel a tehetséges játékosuk bármikor el tud kerülni egy sportakadémiára. Jelenleg egyébként ezek mentén Zalaegerszeggel és Somorjával állunk tárgyalásban.

A nehézséget a humán-erőforrás jelenti és ezzel kanyarodnék vissza a kérdésedre. Még nem találtuk meg azt a személyt, azokat a személyeket, akik ezt segíteni fogják a terepeken, a preakadémiai központokban. Azokat a klubokat, akik ebbe bekerülnek, folyamatosan segíteni kell. Én nem az ellenőrzés szót használnám, hanem támogatni, motiválni kell őket. Emiatt nem is biztos, hogy kosárlabda sportszakembereket érdemes behozni, hanem olyanokat, akik tájékozottak a kosárlabdában, agilisak és motiváló személyiségek.

Fotó: Tóth Zsombor / Sopron Basket

Eddig az input oldalt néztük, de eltelt két év a sportakadémiai rendszerben és foglalkozni kell azzal is, hogy mi lesz a végzősökkel a képzés befejezése után. Milyen jövőképet tudtok megfogalmazni?

Folyamatosan dolgozunk ezen. Nekünk kettős karriertervet kell csinálni a játékosoknak, mint sportakadémia. Mi azonban már előtte szembesültünk azzal, amikor még nem volt ilyen rendszer, hogy nagyon fontos egy 15-16 éves lánynak jövőképet mutatni. Magyarul megpróbálni választ adni arra: mit fog tudni a kosárlabdával kezdeni, ha az utánpótlás-karrierjét abbahagyta. Sőt, a legfontosabb kérdés, hogy egyáltalán tud-e, érdemes-e valamit kezdeni vele.

A kadett korban sokan abbahagyják a kosárlabdát. Általában azért, mert nincs jövőképük – sokszor sikerélményük sem – a játékosoknak. Ezért kötöttünk már jóval korábban Zalaegerszeggel vagy éppen a budapesti egyetemi csapatokkal megállapodást, ha valaki ott tanul tovább, akkor kölcsönadjuk oda a játékost. Ahogy az a 2004, 2005, 2006-os generáció nő fel, amikor több kiemelt tehetségünk van, velük úgy számolunk, hogy a legjobbak a Sopron Basket keretéhez U20-as játékosként csatlakozhatnak. Azok, akik megütik az NB1 A-csoport szintjét és lehetőségük van U20-asként elhelyezkedni akár már 18 évesen, őket ebben segíteni fogjuk. Azoknak, akik még szükségük van kis időre, ők a mi B-csoportos együttesünkben szerepelhetnek és onnan tudnak tovább lépni a kosárlabda karrierjükben.

Összességében több szinten mutatkoznak lehetőségek. Én úgy látom jelen pillanatban, hogy fogjuk tudni biztosítani a felnövő generációknak a helyeket. A feladatunk minden játékost a tehetségüknek, a játékos-kvalitásuknak megfelelő szinten pozícionálni és támogatni az kosárlabda karrierjében. Nincs az A-csoportban sok magyar játékos. Jelenleg a piac úgy néz ki, hogy kevés a játékos, sok a hely. Következetesen kell irányítani, fejleszteni a fiatalokat, hogy motiváltak legyenek és helyesen határozzák meg a saját céljaikat, majd a lehetőségeiket pozitívan éljék meg.

Zárásul, tekintsünk az előttünk álló esztendőre. 2022-re milyen célokat fogalmaztál meg?

A 2022-es évben a reményeink szerint az U17-es világbajnokság mellett megrendezésre kerülnek a korosztályos (U16, U18, U20) Európa-bajnokságok. Ezek jelen pillanatban ki vannak írva. Szeretnénk azokat a játékosainkat, akikről mi úgy gondoljuk, hogy be tudnak kerülni ezekbe a válogatottakba, úgy fejleszteni, hogy a szakmai stábok az országos döntőkön azt lássák: ők valóban az utazó keretekbe valók. Fontos cél, hogy legyenek ismét olyan játékosaink, akik reális eséllyel küzdenek azért, hogy a 2022/2023-as bajnokságban a Sopron Basket csapatában betölthessék az U20-as játékos szerepkörét. Az egyéni fejlesztések, a tehetséggondozás finomítása ezzel együtt természetesen minden évben cél.

Mindenképpen szeretnénk a sportakadémiai, diagnosztikai, teljesítmény-monitoring rendszernek a mindennapi használatát, adaptálását még magasabb szintre vinni. Azokat a technikai problémákat, amikkel ezek kapcsán egész évben küzdöttünk, immár szeretnénk minimalizálni. Törekszünk ezen eredmények elemzésében is magasabb szintre jutni. Ehhez kapcsolódik az edzőink képzése. A célunk, hogy a kosárlabdával szorosan összefüggő sportszakmai területek – beszélhetünk itt a kondicionális részről, a gyógytornáról, a sportpszichológiáról, a diaetikáról – szakembereivel még magasabb szinten tudjanak kommunikálni. Ezáltal a mindennapi munkájukba hatékonyabban tudják beépíteni ezen területeket, így a képzésünket is hatékonyabbá téve. A tavalyihoz hasonlóan szeretném megélni az országos döntőinket. Tehát úgy jussunk el a május hónaphoz, hogy a kosárlabdázóink a legjobb formában vannak, téthelyzetekben egyénileg és csapatként is a legjobbjukat tudják mutatni az utolsó megmérettetésen.

Fotó: Tóth Zsombor / Sopron Basket

Hirdetés