:
:
A WNBA holtszezonjának egyik legnagyobb médiafigyelmet kiváltó történése Elena Delle Donne csapatváltása volt. A Chicago Sky a legnagyobb sztárjától vált meg egy olyan csereüzlet keretében, amely hasonló klasszist nem hozott a klub számára. A tulajdonos Michael Alter döntését sokan élesen bírálták. A napokban a Chicago Business címû lap egy kicsit jobban utánajárt a történéseknek, melyen keresztül mi is bepillanthatunk egy WNBA klub mûködésébe.
A Chicago Sky azon klubok közé tartozik a WNBA-ben, melyeket nem a helyi NBA csapat üzemeltet, hanem teljesen önálló vállakozásként igyekeznek boldogulni. A 12 éve alapított klub többségi tulajdonosa egy helyi üzletember Michael Alter, akihez 2013-ban csatlakozott egy üzlettárs John Rogers személyében. Sokáig tartott mire megszilárdította a helyét a klub a ligában, ráadásul az elsõ években az eredmények sem jöttek. Az elsõ hat évben a rájátszásba sem sikerült bejutni.
A fordulatot a 2013-as Draft hozta, ahol az akkor már szupersztárnak számító Elena Delle Donne-t sikerült megszereznie a csapatnak. Már az elsõ évben ott voltak a rájátszásban és azóta mindig eljutottak arra a szintre. Delle Donne négy szezont töltött a Sky-nál és ez idõ alatt 27%-al nõtt a nézõszám, az átlag átlépte a ligában lélektaninak számító 7000 fõt. A hatalmas népszerûségnek örvendõ játékossal a személyes szponzorai a Gatorade és a Nike is távoztak, miközben a médiafigyelem várhatóan jelentõsen vissza fog esni. Mindezek ellenére Michael Alter nem tart jelentõs gazdasági visszaeséstõl, sõt…
„Nem kérdés, hogy Elena egy igazi sztárjátékos a ligában, akit a szurkolók imádnak és akivel sokáig azonosították a Sky-t. Üzletileg azonban a távozása nem befolyásolja a klub életét.” – mondta a többségi tulajdonos, majd az állításait számokkal is igazolta: a tavalyi év hasonló idõszakához képest az elõvételes jegyértékesítéseik 11%-al nõttek. A szponzori bevételek pedig 12%-os emelkedést mutatnak az egy évvel ezelõtti helyzethez képest. A Chicago Business újságírója rákérdezett, hogy Delle Donne megtartásával ezek a számok nagyobbak is lehetnének, de a Sky tulajdonosa szerint messze nem ennyire egyértelmû a helyzet.
Michael Alter úgy látja, hogy a 12 csapatos ligában még mindig nehézséget okoz a szurkolói bázis bõvítése és a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy-egy kiemelkedõ sztárjátékos nem hoz érdemi változást a csapat iránti érdeklõdés terén. Véleménye szerint sokkal inkább a tartós eredményességgel lehet növelni a nézõszámot. A klubtulajdonos úgy látja, hogy a csereüzlet után jobbak a bajnoki esélyeik, mint Delle Donne megtartásával.
A lap azt is felvetette, hogy nem lenne-e beljebb a Sky, ha valamilyen formában sikerülne egy együttmûködést tetõ alá hozni a Chicago Bulls tulajdonosaival. Ezzel kapcsolatban Alter mindössze annyit mondott, hogy vezetõi szinten természetesen van egy kapcsolattartás a felek között, hiszen ugyanazon a piacon próbálnak boldogulni, ennél szorosabb együttmûködésre nem lát lehetõséget. Hogy ez miért lenne fontos? Óriási hátrányban vannak azok a WNBA csapatok, melyeket nem egy NBA klub üzemeltet. Ott ugyanis, ahol az NBA csapat biztosítja a hátteret, adott az infrastruktúra, az irodai alkalmazottak, a média és szponzori együttmûködések. Az önálló WNBA csapatoknak ezt mind saját maguknak kell megteremteni.
A WNBA klubok költségvetését kiadási oldalról három nagy tétel határozza meg. A bérek, a marketingköltségek és a TV közvetítések legyártása. Azokat a közvetítéseket, melyek itthon is láthatunk a League Pass szolgáltatáson keresztül, a kluboknak kell biztosítani szigorú feltételek szerint. Emellett a Chicago Sky-nak egy csarnokot is bérelnie kell. Az év végéig az 1980-ban átadott AllState Arénával állnak szerzõdésben, de Alter elárulta, hogy jövõre szeretné a most épült Wintrust Arena falai közé vinni a meccseket. Itt játszanak a DePaul Egyetem csapatai és ez egy minden igényt kielégítõ komplexum.
A WNBA-ben a csapatok bevételei között fontos tétel a jegybevétel és a nézõknek a merchandise termékek értékesítése. A Sky esetében nagyon fontos lenne a szurkolói bázis bõvítése. Alter szeretne a családok felé nyitni, a klubtulajdonos szerint ebben a rétegben lényegesen nagyobb tartalékok vannak, mint abban az esetben, ha az NBA híveit céloznák meg. A WNBA kluboknál, nem csak Chicagóban, ezen a téren nagyon sokat várnak attól, hogy idén végre elindult a fantasy liga nõi kosárlabdában. Ennek sok sportágban óriási hagyománya van és fontos szerepet játszik a közönség megszólításában is.
A bevételek másik fontos pillére a szponzori pénzek. Már évek óta engedélyezett a ligában a kluboknak, hogy értékesíthetnek a mezen egy jelentõs felületet. A Sky-nál most éppen egy új mezszponzort is keresnek, a jelenleginél – a klub szempontjából – jobb feltételeket szeretnének elérni. A tulajdonos szerint azokat a nagyvállalatokat, akik a major sportágak csapatai körül feltûnnek, a nõi kosárlabda mellé nem lehet behozni. Ezek a cégek például NBA meccsekre is rendezvényeket szerveznek, partnereket hívnak, reprezentációs célból is fontos nekik az együttmûködés. Gyakorlatilag presztízsértéke van számukra, hogy feltûnhetnek a nagy csapatok mellett. Ilyet nõi kosárlabdára lehetetlen intézni. Ugyanakkor más technikákkal igyekeznek megszólítani azokat a helyi kötõdésû vállalkozásokat, akiknek egy nõi csapat marketing szempontból komoly lehetõséget kínálhat.
A Chicago Business cikke szerint tehát nagyjából így áll össze gazdasági oldalról egy WNBA csapat mûködése. Látható, hogy az Egyesült Államokban, ugyanúgy, mint itt Európában, a sportág iránt elkötelezett üzletemberek óriási munkát végeznek, hogy a csapataik fennmaradhassanak.
