:
:
Halálos tömegszerencsétlenséget okozó közúti baleset gondatlan okozása miatt két év, a végrehajtásában három évre felfüggesztett fogházbüntetésre ítélte a két ember halálát követelõ vitnyédi buszbalesetet elõidézõ 71 éves férfit szerdán a Soproni Járásbíróság. Az ítélet jogerõs.
A bíróság emellett a férfit öt évre eltiltotta a jármûvezetéstõl és több mint egymillió forint bûnügyi költség megtérítésére kötelezte.
A 85-ös úton Kapuvár és Vitnyéd között 2013. szeptember 7-én egy személyautó összeütközött a Hat-Agro Uni Gyõr nõi kosárlabdacsapatot Sopronba szállító autóbusszal. A balesetben két ember, Tapodi Péter, a csapat klubigazgatója és Füzy Ákos vezetõedzõ meghalt. A buszon nyolcan súlyosan megsérültek, közülük egy ember maradandó sérüléseket szenvedett. Hat utas és az autóbusz vezetõje könnyebb sérüléseket szenvedett.
A korábban ismertetett vád szerint K. Mihály vádlott, a személyautó 71 éves vezetõje – aki maga is súlyosan megsérült a balesetben – a jármûvel Kapuvár felé haladt óránkénti 72-76 kilométeres sebességgel. Vitnyédrõl kiérve a figyelme elterelõdött, emiatt az autó a padkára hajtott, ahol nekiütközött egy optikai oszlopnak. A vádlott ezután balra kormányzott, autójával visszatért az úttestre, és nekiütközött az autóbusz bal oldalának.
A busz a jobb oldali kerekeivel emiatt az útpadkán haladt, majd egy hirtelen kormánymozdulat után az úttestre visszatérve erõsen balra sodródott, végül a jobb oldalára dõlve, bal oldalt lecsúszott az útról. Az ütközés miatt kilenc utas kiesett a jármûbõl.
Gajdos Anikó bíró az ítélethozatal elõtt ismertette az orvosszakértõi véleményeket, amelyek szerint a buszon utazó Tapodi Péter életét a legkorábban oda érkezõ orvos sem tudta volna megmenteni, olyan súlyos sérüléseket szenvedett. Füzy Ákos esetében pedig bár késõn érkeztek ki a mentõk, szakmai szabályt nem szegtek.
Az elsõ tárgyalási napon hangzott el, hogy az Országos Mentõszolgálat tájékoztatása szerint 14 óra 4 perckor érkezett a bejelentés a gyõri mentõállomásra. Az elsõ kocsi 14 óra 5 perckor indult el Lövõrõl, és 14 óra 26 percre ért a helyszínre. Gyõrbõl 14 óra 9 perckor és 14 óra 21 perckor indultak a kocsik, Csornáról 14 óra 6 perckor, Sopronból 14 óra 16 perckor, Kapuvárról 14 óra 25 perckor, ezek átlagosan 20 perc alatt értek a baleset helyszínére.
A bíró a mûszaki szakértõ vizsgálataira alapozta elmondta, hogy a Lada típusú személyautó alkalmas volt a közúti közlekedésre, ahogy a busz is, annak ellenére, hogy nem volt érvényes mûszaki engedélye. Hozzátette: bár a személyautó a megengedett óránkénti 90 kilométeres sebesség helyett 72-76 kilométeres sebességgel haladt, a busz pedig mintegy 18 kilométeres sebességgel meghaladta az engedélyezett óránkénti 70 kilométeres sebességet, ezeknek semmilyen kihatása nem volt a balesetre.
Gajdos Anikó hangsúlyozta, hogy a szakértõk egyöntetû megállapításai szerint ha a buszon utazók használták volna a rendelkezésükre álló biztonsági öveket, akkor a halálesetek és a maradandó, illetve súlyos, nyolc napon túli sérülések nem következtek volna be.
Kanczler István ügyész záróbeszédében a büntetés súlyosságát illetõen enyhítõ körülményként értékelte K. Mihály életkorát, büntetlen elõéletét, maradandó sérülését, azt, hogy csípõprotézist ültettek be neki. Szintén enyhítõ körülményként értékelte, hogy a vádlott korábban semmilyen közúti balesetet nem okozott, õszintén megbánta figyelmetlenségét, emellett a buszon utazók nem kötötték be magukat.
Álláspontja szerint K. Mihály két vezetéstechnikai hibát követett el, amelyek a balesetet okozták. Azzal, hogy hirtelen kormányzott, nem tartotta be azt a szabályt, amely szerint úgy kell közlekedni a közúton, hogy mások személyében vagy vagyoni tárgyában ne tegyünk kárt, illetve a manõverrel nem tartotta be a kötelezõ jobbra tartási haladási irányt sem.
Horváth Antal, a vádlott ügyvédje védõbeszédében hangsúlyozta, hogy ha a bíróság figyelembe veszi a busz vezetõjének korábbi vallomását, amely szerint sokkal korábban észlelte, hogy a személyautó nem a saját sávjában halad, akkor K. Mihály felelõssége nem lett volna megállapítható.
Gajdos Anikó bíró azt közölte, a busz vezetõjének erre a kijelentésére azért nem alapoztak, mert a mai napig nem emlékszik a balesetre, a szakértõi vélemények szerint pedig mindkét sofõr féktávolságon belül észlelte a veszélyt, így az ütközés elkerülhetetlen volt.
Forrás: MTI
![](https://wbasket.hu/img/logo.jpg)