Hirdetés
Archivum

Merre tovább WNBA?



:

:

Hirdetés

Ahogy közeledik a WNBA 2018-as szezonja, ismét elõtérbe kerültek a liga jövõjével kapcsolatos kérdések. Veszteséges csapatokról, idõsödõ szurkolói bázisról beszélnek a szakértõk. Eközben pedig ismét felmerült a nõi szakágat alapjaiban felborító – jelen piaci viszonyok között irreális – terv, mely szerint idõvel a klasszikus õszi-tavaszi sportszezonhoz kellene közelebb vinni a WNBA küzdelmeit.

Az, hogy egy WNBA szezon rajtja elõtt beszédtémává válik a liga gazdasági helyzete és a nézõszám kérdése, szinte teljesen természetesnek mondaható. Gyakorlatilag 20 éve minden tavasszal megfutják ugyanazokat a köröket a hangadó véleményformálók. Idén annyiban más a helyzet, hogy Adam Silver, az NBA komiszárja és Elena Delle Donne is beleállt a vitába. Röviden azt lehet mondani, hogy megoldás továbbra sincs és az ötletek sem túl elõremutatóak.

Adam Silver, az NBA komiszárja még árpilis 20-án az ESPN egyik mûsorában fejtette ki álláspontját a WNBA jelenlegi helyzetérõl. „Még nem találtuk meg a nyerõ formulát.” – válaszolta meg szokatlan õszinteséggel a WNBA gazdasági állapotát firtató kérdést az ismert sportvezetõ. A legnagyobb probléma, hogy a ligában még mindig nagyon alacsonyak a bérek a profi sport viszonyaihoz képest. A fizetések 39 ezer és 115 ezer dollár között mozognak. A játékosok számára mindössze a bevételek 20%-át osztják vissza bérek formájában, miközben ugyanez az arány a férfiaknál az NBA-ben 50%. Ennek oka, hogy még 2016-ban is a klubok fele masszívan veszteséges volt. A 2017-es adatok még nincsenek meg, de semmi nem utal elõrelépésre.

Két problémát emelt ki Adam Silver a nyilatkozatában. Az egyik a nézõszám, a másik pedig a versenynaptár. Kezdjük a nézõszámmal, hiszen ez Európában legalább akkora probléma és nagyjából a tapasztalatok is ugyanazok. A WNBA mérkõzésein 2017-ben 7716 fõ volt az átlag nézõszám. Ez az elmúlt hat év legmagasabb adata, de még így is messze elmarad a 90-es évek végétõl, illetve a 2000-es évektõl. Árulkodó, hogy 2009 óta átlagokban nem sikerült átlépni a tengerentúlon lélektani határként számon tartott 8000 fõt. Arról nem beszélve, hogy ez a 2017-es 7716 fõ 28,9%-os visszaesés a csúcstartó 1998-as szezonhoz képest. A televíziós közvetítések nézõszámát „tisztességesnek” értékelte Adam Silver, de a csarnokokba nem tudják kivinni a szurkolókat.

A nagyobb probléma a nézõszámon túl a közönség demográfiai elemzésekor rajzolódott ki Silver számára. „Érdekes, hogy a nõi kosárlabdát – demográfiai szempontból legalábbis – idõsebb férfiak követik, akik általánosságban szeretik a kosárlabdát. Sokat beszélgettem errõl a játékosokkal. Nem tudjuk megszólítani a játékosainkkal azonos korosztályba tartozó szurkolókat. Mondjuk, hogy a játékosok 21 és 34 év közöttiek és én azt a kérdést tettem fel elsõként minden ilyen beszélgetés alkalmával: miért nem tudjuk elérni, hogy a kortársaitok kíváncsiak legyenek a nõi kosárlabdára? Nagyon jól néz ki manapság a nõi kosárlabda, elképesztõen sokat fejlõdött a 20 évvel ezelõtti induláshoz képest, de marketing terén problémáink vannak. Ki kell találnunk, hogyan tudunk jobb munkát végezni a fiatalok megszólításában.” – mondta Adam Silver.

Az NBA komiszárja ismét felvetette, hogy a fentebb vázolt problémákra az egyik megoldás lehet, ha a WNBA küzdelmeit a klasszikus sportszezonhoz, az õszi-tavaszi idõszakhoz vinnék közelebb. Az elmúlt években a szezon végjátéka már októberre csúszott és elégedettek voltak a liga vezetõi a visszajelzésekkel. Itt a fõ kérdést abban kell keresni – azon túl, hogy alapjaiban átrendezné egy ilyen döntés a WNBA játékosokat foglalkoztató európai ligákat és a kínai piacot is -, nem túl telített-e az amerikai piac.

Nyáron a WNBA mindössze a baseball és a labdarúgó liga mérkõzéseivel versenyez. Ennek köszönhetõ, hogy az ESPN is viszonylag komoly mûsoridõt tud biztosítani a nõi kosárlabdának, míg az õszi-tavaszi rendszerben minden más sportággal meg kellene küzdeni. Ráadásul a kosárlabdában érdekelt hirdetõk számára október közepétõl már ott van az NBA, míg novembertõl az egyetemi küzdelmek is beindulnak. Ilyen riválisokkal pedig a profi nõi kosárlabda aligha tudna versenyezni. Még akkor sem, ha szurkolói és hirdetõi szempontból nyilvánvalóan nem ideális ez a nyári idõszak sem.

Elena Delle Donne már Adam Silver áprilisi nyilatkozata után Twitteren közzétett egy választ, majd a napokban az ESPN egy beszélgetõs mûsorában fejtette ki hosszabban az álláspontját. „Én úgy hiszem, hogy a fiatal nõk nem is látnak minket. Nem tudsz valamit követni, aminek a híre el sem jut hozzád. Ezzel pedig visszakanyarodtunk a liga láthatóságához, illetve ahhoz, hogy a szurkolókkal nem csak a pályán kellene kapcsolatot tartani. ” – kezdte helyzetértékelését Delle Donne, majd így folytatta nyilatkozatát az ESPN adásában:

„Aa NBA sztárjairól annyit mindent tudunk a pályán kívüli életükkel kapcsolatban is, az életstílusukról, érdeklõdési körükrõl, sõt még a feleségeiket is ismerjük. Ki tudja például azt a szurkolók közül, hogy Seimone Augustus veterán autókat gyûjt, ami szerintem elég érdekes. Vagy éppen azt, hogy Cappie Pondexter és Stefanie Dolson nagyon benne van a divat világában. Ez szintén egy kapcsolódási pont lenne a fiatal nõkhöz, de ki tud ezekrõl a dolgokról. Gyakorlatilag senki, mert sehol sem tudnak megjelenni.” – fejtette ki véleményét Elena Delle Donne, aki szerint arányaiban legalább annyit kellene áldozni a marketingre, mint az NBA esetében.

Hirdetés