Hirdetés
USA

Sztárjelenség nélkül nincs előrelépés női kosárlabdában



:

:

Hirdetés

Az Egyesült Államokban PR és marketing tanulmányokat folytató Szörényi Laurával az egyetemi pályafutásának áttekintése mellett a kosárlabda és azon is belül is főleg a női szakág helyzetéről is beszélgettünk. Kommunikáció, márkaépítés és sztárjelenség.

Induljunk egy kicsit távolabbról. Zajlik egy nagyon aktív vita arról George Floyd halála után, hogy egy világklasszis sportoló állást foglalhat-e társadalmi kérdésekben a nagy nyilvánosság előtt. Te erről hogy vélekedsz?

Szerintem mindenképpen fontos, hogy ezt megtegye. Többen hallgatják, mint az átlagembereket. Én, ha kirakok valamit, azt nyilván kevesebben látják, mint ha ezt LeBron James teszi. Ráadásul amit ezek a sportolók kiraknak, azt nem csak a kosaras közösség látja, hanem mindenki osztogatja. Ha ilyen sikeres ember szól, akkor arra az átlagember is sokkal jobban felfigyel és úgy gondolkozhat, hogy ez valóban egy komoly téma, amivel érdemes foglalkozni.

Ráadásul globálissá emelheti az ügyet.

Nekem is az a tapasztalatom, hogy ez a mostani helyezt az Egyesült Államokban egy nagyon mély és komoly probléma. Eközben Európa egyes részein sokkal kevésbé érzik jelentősnek. Erre azonban jobban rávilágít, ha ilyen sikeres emberek nyilvánulnak meg a kérdésben.

Térjünk rá a női kosárlabdára, ahol januárban a WNBA új kollektív szerződésének aláírásával egy jelentős bérkorrekció indult meg. Régóta vártunk erre.

Én óvatosabban fogalmaznék, mert összetett kérdés ez. Ebből én csináltam egy kutatást korábban az egyik egyetemi kurzusomra. Szerintem teljesen logikus és mindenki látja, hogy miért nincsen pénz a női kosárlabdában. Nem nézik az emberek. Ha nem nézik az emberek, akkor nincsenek szponzorok, ha nincsenek szponzorok, akkor nincsenek televíziós reklámok sem.

Összességében tehát nincs bevétel és nem lehet mit visszaosztani a játékosoknak. Ezért ilyen alacsonyak a fizetések. Most nagyon sok változás zajlik Amerikában. Szerintem ez is az egyik része, ahol meg fog fordulni a tendencia és erősödés várható.

Sokan azzal vádolják a WNBA-t, hogy azért nincsen érdeklődés a profi női kosár iránt, mert nem áldoztak marketingre és nem építettek fel sztárokat a nyilvánosság előtt.

Ezért is mondtam, hogy talán most indult meg valami változás. Candace Parker például az első nő a SportsCenter műsorban, aki szakértőként dolgozik. Ez pedig rendszeres megjelentést biztosít. Ettől függetlenül még mindig nincs a női játékosoknak saját cipő márkájuk. A férfiaknál ez nem kérdés, egy LeBron James-nek vagy korábban Kobe Bryant-nek ott van, illetve volt a saját márka vonala. A nőket ezekre nem kérték fel.

Most a WNBA drafton első helyen kiválasztott Sabrina Ionescu óriási sztár. Nagyon nagy figyelmet kap, de ez is azért lehetséges, mert a férfi sztárok felkapták és promotálták. Neki a draft után két óra alatt elkapkodták a mezeit. Ha ismerik és megszeretik ezeket a játékosokat az emberek, akkor ugyanúgy követnék őket, mint a férfiakat.

Fotó: NBA

Itthon a televízióban nem lehet látni WNBA meccseket, de a League Pass szolgálatás nálunk is elérhető. Én is kaptam már olyan visszajelzést, hogy “ez ilyen jó és látványos, nem is gondoltam volna…” Szerintem sokan, ha esélyt adnának neki, akkor ott ragadnának a képernyők előtt. Azt kellene megteremteni, hogy esélyt adjanak neki.

Ez a lényeg. Egy csomó női játékos tud zsákolni, olyan megmozdulások vannak, mint a férfiaknál. Élvezetesek ezek a meccsek. Ha az emberek felkapják őket, akkor szerintem sokan néznék, mert vonzó, szórakoztató.

Csak nem tud kitörni a saját kis szűk közegéből a női szakág. Itt érződik az, hogy nincsenek sztárok.

Akik ott vannak a női meccseken és nézik, azok azért teszik, mert érdekli őket a kosárlabda, mint játék. Szerintem az ilyen értő bázis a férfi szakágban sem sokkal nagyobb. Csak mellettük ott tapasztalható egy rettenetesen komoly felhajtó erő.

Csomóan azért mennek ki, mert láthatnak egy LeBron James-t vagy egy Kevin Durant-et. Kíváncsiak ezekre a sztárokra. Ilyen sztárokat a női szakágban nem építettek fel. Rengetegen úgy vannak vele, hogy nem ismerik a játékosokat. Nincs kiért kimenni a meccsre és ezért nem is adnak esélyt neki.

Ezért említettem példának Candace Parker-t, mert szerintem vele megindult valami. Nagyon jó hangulatúak azok a beszélgetések, amiket ott csinálnak és minden megszólalásában kiáll a nőkért. Azt mutatja minden elemében, hogy a női kosárlabdát is értékeljék.

Az egyetemi kosárlabdában is érzed ezt a különbséget?

Az egyetemen is legalább ennyire látszódik, hogy mennyivel többen követik a férfi szakágat, mint a nőit. Amikor elkezdődik a March Madness, akkor a férfiaknak kibérlik a legnagyobb arénákat. A nőknél a konferencia-győztesek a házigazdák. Elmennek a UConn-hoz és az Oregon-hoz játszani, ahol az egyébként is meglévő saját közönség tölti meg a lelátót. Esély sincs kitörni a közegből. A férfiaknál pedig ott vannak a legnagyobb arénákban a telt házas lelátók és sokkal többen követik, mint az NBA-t.

Egy idő után emiatt elkerülhetetlennek látszik egyetemi szinten az üzleti fordulat. Saját névvel ellátott mez, saját cipőmárka, szponzorált televíziós megjelenések. Talán már el is indultak ezen az úton.

A férfiaknál most tapasztalják azt meg, hogy az NBA G-League-ből kerülhetnek ki a draft legmagasabban rangsorolt játékosai. Ez lehet a jövő. Ők már nem mennek egyetemre, mert nem kapnak pénzt. Elmennek a fiókcsapatokba, kapnak több millió dollárt, ráadásul már rögtön ott vannak az NBA-ben. A megfigyelők ki tudnak járni a meccseikre és onnan draftolják őket.

Az NCAA-nek ki kell találni valamit erre. A legjobb játékosok egy idő után nem fognak elmenni az egyetemekre. Iskolába úgysem járnak, mert egyéni tanrend szerint tanulnak. Elmondják nekik, hogy mi a feladat, csinálnak egy beadandót és kész.

Nekem markáns véleményem van erről. Szerintem üzleti értelemben az egyetemi rendszer képmutató.

Ez így van, mert az NCAA saját magának akarja behozni a nagy pénzeket. Amíg ezek az ismert sportolók hozzájuk tartoznak, a legtöbb bevételt centralizálnák. A legtöbb egyetem már egyébként is ad juttatást a sportolóknak. A legfrissebb ilyen ügy Zion Williamsoné, akit megbüntettek 50000 dollárra, mert minden juttatást, autót, házat, elfogadott a DUKE-tól. Ez a büntetés őszintén mire jó? Amikor most írt alá 90 millió dolláros szerződést az Air Jordan márkával.

Az NCAA az esélyegyenlőség elvével védekezik.

Nyilván azt mondják, hogy azért van ez, mert, ha pénzt kapnak a játékosok, akkor a rendszer nem lenne fair. Miért kap valaki több pénzt a Divízió I-ben, mint a Divízió II-ben, amikor ugyanolyan egyetemi hallgató? Ebben nyilván van igazság, de a mostani megoldás sem jó.

Hirdetés